SPR901 – Intercultural Project Management

Modul
Intercultural Project Management
Interkulturelles Projektmanagement
Modulnummer
SPR901
Version: 1
Fakultät
Angewandte Sprachen und Interkulturelle Kommunikation
Niveau
Master
Dauer
1 Semester
Turnus
Sommersemester
Modulverantwortliche/-r

Prof. Dr. Doris Fetscher
Doris.Fetscher(at)fh-zwickau.de

Dozent/-in(nen)
Lehrsprache(n)

Französisch - 33.33%
in "Interkulturelles Projektmanagement"

Englisch - 33.33%
in "Interkulturelles Projektmanagement"

Deutsch - 33.33%
in "Interkulturelles Projektmanagement"

ECTS-Credits

7.00 Credits

Workload

210 Stunden

Lehrveranstaltungen

4.00 SWS (4.00 SWS Seminar)

Selbststudienzeit

150.00 Stunden
150.00 Stunden Selbststudium - Interkulturelles Projektmanagement

Prüfungsvorleistung(en)
Keine
Prüfungsleistung(en)

alternative Prüfungsleistung - Präsentation
Modulprüfung | Prüfungsdauer: 45 min | Wichtung: 50%
in "Interkulturelles Projektmanagement"

alternative Prüfungsleistung - Projekt
Modulprüfung | Wichtung: 50%
in "Interkulturelles Projektmanagement"

Medienform
Keine Angabe
Lehrinhalte/Gliederung

- Best-Practice examples in intercultural projects

- typology of intercultural projects

- planning intercultural projects: situation analysis, objectives, implementation

- intercultural teams and diversity Management

- roles in intercultural teams

- critique and conflict management

- feedback culture and result control

- multilingual presentations and discussion of project results

Qualifikationsziele

In mixed-culture groups, the students will work together to initiate, conduct and present their findings in a project relevant to the program of study.  Through this process they will learn to reflect on intercultural conflicts and differences and solve them within the group.  The students will become familiar with the special requirements of intercultural project management and the dynamics of intercultural teams in both theory and practice.  They will be able to transfer this knowledge to new projects and other culturally-diverse project teams.

Besondere Zulassungsvoraussetzung

Regular participation in the virtual portfolio about intercultural learning

Empfohlene Voraussetzungen
Keine Angabe
Fortsetzungsmöglichkeiten
Keine Angabe
Literatur

Adler, N.J., (4/2002), International Dimensions of Organizational Behavior. Cincinatti

 Audebert-Lasrochas, P., (2000), „Les équipes performantes dans les projets“. Revue internationale en gestion et management de projets, volume V, numéro1, 75-85

 Baccarini, D., (1999), „The logical framework method for defining project success“. Project Management Journal; 30(4), 25-32

 Bartel-Radic, Anne, (2002), „La compétence interculturelle dans les entreprises : un phénomène individuel, collectif ou organisationnel ?“, Thèse de doctorat, Université Pierre Mendès France/ Grenoble II

 Diallo, A., Thuillier, D., (2005), „The success of international development projects, trust and communication: an African perspective“.  International Journal of Project Management 23, 237–252

Kotthoff, H.; Spencer-Oatey, H., (eds), (2009), Handbook of Intercultural Communication. Berlin, New York

Kuster,J.; et al., (Ed.), (2006), Handbuch Projektmanagement. Berlin, Heidelberg

 Matveev, V. A.;  Nelson, P.E., (2004) – Cross cultural communication competence and multicultural team performance.  GUNY and North Dakota State University

 Thije, Jan D. ten;  Maier R., (eds), (2012), Managing Cultural and Linguistic Diversity in Multiple Organisational Settings: editorial. Special issue of Journal of Multilingual and Multicultural Development 33(7), 629-641

Hinweise
Keine Angabe