SPR903 – Methods in Qualitative Research

Modul
Methods in Qualitative Research
Methoden qualitativer Forschung
Modulnummer
SPR903
Version: 1
Fakultät
Angewandte Sprachen und Interkulturelle Kommunikation
Niveau
Master
Dauer
1 Semester
Turnus
Sommersemester
Modulverantwortliche/-r

Prof. Dr. Doris Fetscher
Doris.Fetscher(at)fh-zwickau.de

Dozent/-in(nen)
Lehrsprache(n)

Deutsch - 33.33%
in "Methods in Qualitative Research"

Französisch - 33.33%
in "Methods in Qualitative Research"

Englisch - 33.33%
in "Methods in Qualitative Research"

ECTS-Credits

5.00 Credits

Workload

150 Stunden

Lehrveranstaltungen

4.00 SWS (4.00 SWS Vorlesung mit integr. Übung / seminaristische Vorlesung)

Selbststudienzeit

90.00 Stunden
90.00 Stunden Selbststudium / Übungsaufgaben - Methods in Qualitative Research

Prüfungsvorleistung(en)
Keine
Prüfungsleistung(en)

alternative Prüfungsleistung - Beleg
Modulprüfung | Wichtung: 50%
in "Methods in Qualitative Research"

alternative Prüfungsleistung - Präsentation
Modulprüfung | Prüfungsdauer: 20 min | Wichtung: 50%
in "Methods in Qualitative Research"

Medienform
Keine Angabe
Lehrinhalte/Gliederung

- theoretical foundations of qualitative social research: problems and limitations

- empirical social research as a social and communicative process

- observation: essential elements, field of application, styles and experience

- interview techniques

- Critical Incident methodology

- intercultural assessment of methods

- documentation, data collection

- data analysis

- ethical issues

Qualifikationsziele

The students are introduced to the main methods in qualitative empirical research with a strong focus on observation and interview techniques.  They will develop an awareness of the advantages and limitations of each method.  They will be able to individually plan, execute and reflect on a research agenda.  They will be familiar with generating and documenting empirical and multilingual data.  They will be able to appropriately present their research in a multilingual and culturally heterogeneous context.  They will become aware of various research traditions common in the countries participating in this program.

Besondere Zulassungsvoraussetzung

none

Empfohlene Voraussetzungen
Keine Angabe
Fortsetzungsmöglichkeiten
Keine Angabe
Literatur

Aubin-Auger, Isabelle (2008), Introduction à la recherche qualitative. (http://www.bichat-larib.com/publications.documents/3446_2008_introduction__RQ__Exercer.pdf) (10.02.2015)

Blommaert, J., Jie, D. (2010), Ethnographic fieldwork. A beginners´s guide. Bristol: Multilingual Matters.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (1994), Handbook of Qualitative Research. London, New Dehli: Thousand Oaks.

Durkheim, E. (1895), Les règles de la méthode sociologique, Paris: PUF

Kvale, S., Brinkmann, S. (2009), Interviews. Learning the craft of qualitative research interviewing (2nd ed.). Los Angeles, CA: Sage.

Przyborski, A., Wohlrab-Sahr, M. (2008), Qualitative Sozialforschung. Ein Arbeitsbuch. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag GmbH.

Silverman, David (2000), Doing Qualitative Research: A practical Handbook. London, New York: Sage Publications.

Hinweise
Keine Angabe